De voorbereiding - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Arlena Stammers - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Arlena Stammers - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Door: Arlena

Blijf op de hoogte en volg Arlena

06 Maart 2015 | Curaçao, Curaçao


Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de lieve emotionele berichtjes die ik heb ontvangen via Facebook, whatsapp en natuurlijk de lieve kaartjes en telefoontjes. Deze hebben mij er goed doorheen gesleept op het moment van afscheid. Nogmaals bedankt!

Zo daar lig ik dan op bed, veel te vroeg wakker. Met mijn nieuwe mini toetsenbordje probeer ik zoveel mogelijk op te schrijven. Voor mijn gevoel begon het avontuur ongeveer 2 weken geleden. Nadat de carnavalsdagen voorbij waren kreeg ik in de nacht voor het eerst kriebels in mijn buik; ik moest nu echt de laatste dingen gaan regelen. Na het afscheidsfeestje werd de druk nogal toegenomen, een aantal namen afscheid van me, omdat ik ze in die korte tijd voor vertrek niet meer zou zien. Daarna werd ik door Danielle en Emmy enorm verrast, wat de spanning nog meer deed toenemen. Een aantal dagen van te voren begon ik mijn vaste leventje voorbij te zeggen, bij vv Gendringen, bij Terhorst mijn F-pupillen, de fanfare en als laatste mijn vrienden en familie. De nachten werden slechter, waardoor ik alleen maar dacht; ik kan beter nu meteen gaan.

Na een zwaar afscheid op Schiphol begon mijn reis richting Curacao. Eenmaal door de douane, moest ik de knop omzetten en ervoor gaan. Allereerst pinde ik US dollars voor de vergunning die ik nodig had om op het eiland te blijven. Daarna heb ik uren staan wachten voor we het vliegtuig in konden. We vlogen een uur later weg dan gepland, maar zo wen je al een beetje aan de cultuur; “Alles op zijn tijd!”. In het vliegtuig was het nogal krap, maar gelukkig zat ik aan het gangpad. Slapen lukte niet, maar gelukkig was een Nederlands meisje van Curaçaose afkomst van 3,5 jaar mijn redder. Samen hebben we ons de hele reis vermaakt en ik was blij dat ik er was. Haar tante en moeder leerden mijn veel over het eiland. De eerste drie woorden Papiaments die ik geleerd had waren ‘Si, no en dushi’. Haar tante bood me aan mijn aankomende zaterdag op te halen en mij het westen van het land te laten zien en de cultuur te leren kennen. Gelukkig ben ik dan vrij, dus ben enorm benieuwd of ze komt. De bevolking hier oogt sociaal, relaxt en een tikkeltje pittig. We vlogen eerst naar Bonaire en vervolgens naar Curacao. Van huis tot huis ben ik 17 uur onderweg geweest.

Op het vliegveld aangekomen op Curacao vloog je de hitte in het gezicht. Alle niet afkomstige Curaçaose bezoekers kregen het al snel warm en zij liepen allemaal met een rood hoofd. De koffers en paspoorten werden nog eens ‘gecontroleerd’ en buiten stond Eva (van Wereldstage Curacao) mij en nog een andere jongen op te wachten. Ik werd naar mijn kamer gebracht en werd hier vriendelijk ingecheckt. Ik heb nog even bij een aantal studenten gezeten, boodschappen gedaan, een hamburger gegeten, koffers uitgepakt, kamer ingedeeld en ben toen snel gaan slapen.

Ik word zo verwacht bij het kantoor van Wereldstage. Daar word ik geïntroduceerd en maandag zal ik kennis maken met mijn stageplaats Amigunan di Cristo. Uit de verhalen blijkt dat ik een sportproject ga opzetten voor 100 kinderen, die hier niet allemaal zo braaf zijn als in Nederland; een hele uitdaging dus. Dinsdag begin ik officieel.

Nogmaals enorm bedankt voor de fijne berichtjes. Ik zal er voor zorgen dat ik af en toe een blog bijhoud en deze zullen dan hopelijk iets meer informatie geven.

Liefs, Arlena

  • 06 Maart 2015 - 21:20

    Janneke:

    Hee Arlena,
    Wat een belevenis al zo de eerste dag!
    Geniet van de tijd daar en je hebt straks veel ervaringen.
    Succes met je stage

    X

  • 06 Maart 2015 - 21:34

    Lonneke:

    Leuk om te lezen. Ik ga je zeker volgen!

  • 06 Maart 2015 - 22:00

    Julian:

    Hey Arlena!

    Wat gaaf dat je er nu eindelijk bent. Ik weet nog wel ongeveer +/- 1 jaar geleden in een stoffig lokaal op de tweede verdieping op Molkenboer tijdens SLB dat je overtuigd was voor je keuze voor SLM als uitstroomprofiel. Maar ja.. die volgende keuze, stage lopen in het binnenland of buitenland? Op dat moment nog een moeilijke keuze. Want je wilde heel graag naar het buitenland toe maar aan de andere kant was het toch wel heel spannend om zo'n lange periode van huis te zijn. Dat we nu een jaar later kunnen concluderen dat je de stap toch gemaakt hebt kan ik niet anders verwoorden als: moedig en wees erg trots op jezelf!

    In de komende periode zul je veel positieve dingen gaan meemaken maar helaas waarschijnlijk ook wat mindere dingen die je het liefst zou willen omschrijven als 'TYFUS'. Bedenk dan maar zo, om een pijl te lanceren moet je deze eerst naar achter trekken voordat deze gelanceerd (vooruitgang) kan worden. Dus zodra je tegenslagen krijgt weet dan dat het een voorteken is voor positieve dingen in de toekomst.

    Heel veel succes de komende periode. Ik ga je volgen vanuit Zuid-Afrika.

    Groet,
    Julian

  • 06 Maart 2015 - 22:03

    Annemarie Heister:

    Hee Arlena,
    Fijn om te lezen dat je, naar zoon lange reis,goed bent
    aangekomen. Vanuit Gendringen wensen wij jou veel
    success en plezier....ook de groetjes van Sjaak

  • 06 Maart 2015 - 22:20

    Sjuul & Ingrid:

    hej dearntje,

    Zal een deel int plat doen zodaj ut niet verleerd

    Fijn dat alles goed is verlopen en tis inderdaad een avontuur.
    Puk en Muk op ontdekkingsreis, maor alleen bleef Muk thuus .
    Geniet van alles met volle teugen want tis een once in A lifetime experience
    Netterden lup echt niet weg ha ha

  • 06 Maart 2015 - 22:44

    Elly Geurtsen:

    Hallo Arlena

    Mooi dat je goed bent aangekomen.

    Veel succes,

    Buurman en buurvrouw Henny en Elly

  • 08 Maart 2015 - 22:23

    Lidy Segers:

    Hai Arlena,
    Fijn dat je goed bent aangekomen en heel veel succes met deze stage. Geniet ervan. Je zult zien dat de tijd voorbij vliegt . Groetjes Eef en Lidy.

  • 09 Maart 2015 - 12:34

    Brigitte En Tonnie:

    Hoi Arlena

    Wij wensen je vandaag bij de kennismaking van je stageplaats ontzettend veel succes toe!!

    Groetjes; heel veel liefs van je Ma en Pa

  • 09 Maart 2015 - 16:00

    Eveliene Annink:

    Hey Arlena!
    Je bent goed aangekomen en nu al een paar dagen bezig hopelijk bevalt het allemaal! Heb je al veel gezien van het land? Ik ga je volgen! Veel plezier en geniet!!!
    Liefs eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Arlena

Stage in Curacao

Actief sinds 06 Maart 2015
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 5317

Voorgaande reizen:

05 Maart 2015 - 28 Juli 2015

Stage in Curacao

Landen bezocht: